هنری کیسینجر


 

این که هنری کیسینجر هنوز زنده است، برای برخی افراد خبر خواهد بود. او کم شنوا است، از یک چشم نابینا است و چندین عمل جراحی قلب داشته است. با این حال، او می گوید، او حدود 15 ساعت در روز کار می کند. و - به طرز باورنکردنی - او همچنان در مقیاس جهانی مرتبط است.

کوپل پرسید: "اگر یکی از دستیارانتان در اینجا تلفن را بردارد و با پکن تماس بگیرد و بگوید "دکتر کیسینجر مایل است با رئیس جمهور شی صحبت کند"، آیا تماس شما را قبول می کند؟

او پاسخ داد: "احتمال زیادی وجود دارد که او تماس من را قبول کند، بله."

و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه؟ "احتمالا بله."

اگر قرار باشد رئیس‌جمهوری نزد شما بیاید و بگوید: هنری، آیا به مسکو پرواز می‌کنی و با پوتین صحبت می‌کنی؟

کیسینجر گفت: "من تمایل دارم این کار را انجام دهم، بله." "اما من یک مشاور خواهم بود، نه یک فرد فعال."

کوپل خندید: «به بازگرداندن شما به عنوان وزیر خارجه فکر نمی کردم. "البته، شما یک مشاور خواهید بود."

 

"بله کاملا."

در هر کس دیگری، تکبر حیرت آور خواهد بود. اما انبوهی از عکس‌های اطراف کیسینجر که روسای جمهور سابق ایالات متحده (زنده و مرده) را به نمایش می‌گذارند که او به آنها خدمت کرده یا به آنها مشاوره داده است، تأیید این ضرب المثل قدیمی است: "اگر می‌توانید این کار را انجام دهید، فخرفروشی نیست."

 

کیسینجر معتقد است که بحران کنونی اوکراین ممکن است به نقطه عطفی نزدیک شود. وی گفت: اکنون که چین وارد مذاکره شده است، فکر می کنم تا پایان سال به نتیجه برسد. ما در مورد فرآیندهای مذاکره و حتی مذاکرات واقعی صحبت خواهیم کرد.

 

ممکن است فکر کنید که کیسینجر در آستانه 100 سالگی با یک مرد 80 یا 76 ساله که برای ریاست جمهوری نامزد می شود، همدردی می کند. او مشکوک است. او گفت: «این کار از نظر فیزیکی به ظرفیت خاصی نیاز دارد. بلوغ مزایایی دارد. فرسودگی و ظرفیت محدود برای کار با خطراتی همراه است.

 

کیسینجر بیش از مدتی که بیشتر آمریکایی ها در قید حیات بوده اند در مرکز امور بوده است. در ژوئیه سال 1958، مایک والاس جوان از استاد دانشگاه هاروارد خواست تا توضیح دهد که چرا تهدید به انتقام جویی عظیم هسته ای (که در آن زمان سیاست ایالات متحده بود) مطلقاً بی معنی است: "به این معنی است که تقریباً در برابر هر نوع حمله ای ما را پایه گذاری می کنیم. کیسینجر سپس گفت: سیاست در مورد تهدیدی که شامل نابودی تمام بشریت خواهد شد. "و این خیلی خطرناک است و فکر می کنم خیلی گران است."

 

کیسینجر امروز گفت: "یکی از نتایج مثبت سیاستی که در واقع توسط هر دولت آمریکایی از هر دو طرف دنبال شد این بود که 75 سال است که از سلاح های هسته ای استفاده نشده است و هیچ دشمنی از آنها استفاده نکرده است. فکر کن، یک دستاورد است."

 

در سال 1971، کیسینجر در یک ماموریت مخفی، زمینه را برای سفر تاریخی رئیس جمهور ریچارد نیکسون به چین در سال بعد فراهم کرد. در طول 50 سال گذشته، چین به یک قدرت جهانی تبدیل شده است. کوپل پرسید: "همانطور که اکنون به گذشته نگاه می کنید، آیا جهان به دلیل آن افتتاحیه وضعیت بهتری دارد؟ یا اکنون مکان خطرناک تری است؟"

کیسینجر پاسخ داد: «نه، ورود مجدد چین به نظام بین‌الملل اتفاق می‌افتاد». شما نمی توانید آن را از سیستم بین المللی حذف کنید.

امروز به نظر می رسد چین آماده است تا با نیروی نظامی تایوان را تصرف کند و بایدن رئیس جمهور آمریکا گفته است که ایالات متحده از تایوان دفاع خواهد کرد.

کیسینجر گفت: "بنابراین، ما یک مشکل داریم، و آن این است که می تواند به یک جنگ عمومی بین دو کشور با فناوری پیشرفته تبدیل شود. این چیزی است که نیاز به توجه فوری دارد."

 

"اما این یک دوره خطرناک است؟"

از این منظر، دوره بسیار خطرناکی است

به عنوان وزیر امور خارجه در سال های 1973 و 1974، کیسینجر سبک جدیدی از دیپلماسی را طراحی کرد و گاهی اوقات هفته ها را در پرواز بین پایتخت ها سپری می کرد. آنها آن را «دیپلماسی شاتل» نامیدند. انور سادات، رئیس جمهور مصر، یک مسلمان اولیه بود: "من او را به عنوان یک مرد قبل از همه چیز دوست دارم. و بعد از آن به عنوان یک دولتمرد. من به عنوان یک دولتمرد، او را واقعا تحسین می کنم."

 

کیسینجر زمینه ساز صلحی ناآرام بین مصر و اسرائیل شد که اکنون تقریباً 50 سال است که ادامه دارد.

 

تا سال 1974، کیسینجر، استاد برجسته دانشگاه هاروارد، اما ناشناس، چیزهای داغی بود. اینگونه بود که هوارد کی. اسمیت، از شبکه خبری ABC، ویژه نامه ای را با عنوان «کیسینجر: بیوگرافی اکشن» معرفی کرد: «او تحسین برانگیزترین آمریکایی نامیده شده است، [و] جایزه صلح نوبل را برده است. اصلاحیه قانون اساسی پیشنهاد شده است که به این امکان می دهد. او برای ریاست جمهوری نامزد می شود. نمی گذرد، اما چه قدردانی

 

با این حال، در تابستان 1974، ریاست جمهوری آمریکا در بحران بود. کشور مورد وسواس واترگیت بود و کیسینجر مصمم بود (همانطور که به تد کوپل بسیار جوانتر گفته بود) که او و سیاست خارجی ایالات متحده جدا و جدا از هم دیده شوند.

 

کوپل: "آقای وزیر، اگر زمانی احساس می کردید که سیاست خارجی به خاطر دلایل سیاسی داخلی دستکاری می شود، چه می کنید؟"

کیسینجر: "من استعفا می دهم و این را علناً می گویم. سیاست خارجی باید ادامه روند را منعکس کند.

ارزش های مردم آمریکا است و نمی تواند موضوع سیاست حزبی باشد

این نیکسون بود که استعفا داد. کیسینجر در سمت وزیر امور خارجه باقی ماند.

 

قضاوت تاریخ چگونه خواهد بود؟ حرفه کیسینجر یکی از دستاوردهای فوق العاده و جنجال های بی امان بوده است. بمباران کامبوج جنگ در ویتنام. آرژانتین شیلی. بسیاری از منتقدان او حتی در زمان وقوع حوادثی که آنها آن را محکوم می کنند، زنده نبودند.

 

کوپل پرسید: "افرادی در برنامه ما هستند که مشروعیت حتی انجام مصاحبه با شما را زیر سوال می برند. آنها به شدت در مورد آنچه در نظر می گیرند احساس می کنند، من آن را به زبانی که آنها استفاده می کنند، جنایتکاری شما را بیان می کنم."

 

کیسینجر پاسخ داد: "این بازتابی از نادانی آنهاست." به این ترتیب تصور نشده بود.

 

"شکی نیست، زمانی که شما و رئیس جمهور نیکسون به بمباران کامبوج فکر کردید، این کار را برای جلوگیری از آن انجام دادید."

 

کیسینجر گفت: "بفرمایید. ما هر واحد چریکی را که با آن مخالف بودیم، با هواپیماهای بدون سرنشین و انواع سلاح ها بمباران کرده ایم." در هر دولتی که من بخشی از آن بوده‌ام همین بوده است

 

"عواقب در کامبوج به ویژه-"

"حالا بیا."

"نه، نه، نه، به ویژه -"

 

کیسینجر گفت: "این برنامه ای است که شما انجام می دهید زیرا من 100 ساله خواهم شد." "و شما موضوعی را انتخاب می کنید که 60 سال پیش اتفاق افتاده است. باید بدانید که این یک اقدام ضروری بوده است. اکنون، نسل جوان احساس می کند که اگر بتوانند احساسات خود را بالا ببرند، نیازی به فکر کردن ندارند. آنها فکر می کنند، آنها این سوال را نخواهند پرسید."

کیسینجر فراتر از سنی که در آن اکثر مردم تمایلی به یادگیری جدیدترین فناوری‌ها ندارند یا نمی‌توانند در آن بیاموزند، کیسینجر به موضوع هوش مصنوعی دچار وسواس شد. او با دو نویسنده مشترک در کتابی به نام «عصر هوش مصنوعی و آینده بشری ما» در سال ۲۰۲۱ همکاری کرد.

 

کوپل پرسید: "در تئوری، ایالات متحده اعلام کرده است که همیشه کنترل انسان بر هوش مصنوعی را حفظ کرده و بر آن پافشاری می کند. از نقطه نظر عملی، این غیرممکن است."

 

کیسینجر پاسخ داد: "خب، این یک هدف بسیار مطلوب است، اما سرعت عملکرد هوش مصنوعی آن را در شرایط بحرانی مشکل ساز می کند."

 

به عنوان مثال، یک موقعیت زمان جنگ، که در آن هوش مصنوعی روشی را توصیه می کند که رئیس جمهور و مشاورانش آن را به طرز وحشتناکی غیرعاقلانه می دانند. کیسینجر گفت: «با تکیه بر پاسخ، نمی‌توانیم آن را دوباره بررسی کنیم، زیرا نمی‌توانیم تمام دانشی را که ماشین به دست آورده است بررسی کنیم. ما آن دانش را به آن می‌دهیم. اما این یکی از بحث‌های بزرگ خواهد بود. اکنون سعی می کنم کاری را که در رابطه با سلاح های هسته ای انجام دادم انجام دهم تا توجه را به اهمیت تأثیر این تکامل جلب کنم

 

اما می دانید که یک مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی نیز وجود خواهد داشت؟

 

"بله، اما متفاوت خواهد بود. زیرا در مسابقات تسلیحاتی قبلی، شما می‌توانید تئوری‌های قابل قبولی در مورد اینکه چگونه ممکن است پیروز شوید، ایجاد کنید. این یک مشکل کاملاً جدید از نظر فکری است."

 

Comments

Popular Posts