می نوش که عمر جاودانی این است
خود حاصلت از دور جوانی این است
هنگام گل ومل است و یاران سرمست
خوش باش دمی که زندگانی این است

می (مل) یک شرب دوست داشتنی است. من از یک یا دو لیوان لذت می برم، هرچند به ندرت بیشتر. من عوارض وحشتناک اختلال مصرف الکل را دیده ام و خطرات آن را می دانم. یا اینطور فکر کردم. من نوشیدن خود را "متوسط" و نسبتاً خوش خیم ارزیابی کردم. یک دهه پیش، دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی با من موافق بودند. یک یا دو نوشیدنی در روز در اکثر دستورالعمل های بهداشت عمومی وجود دارد و تحقیقات حتی نشان می دهد که کمی الکل می تواند از بیماری های قلبی عروقی محافظت کند. گروهی از صاحب نظران اظهار داشته اند: «هیچ مقدار مطمئنی وجود ندارد که بر سلامتی تأثیر نگذارد». مقامات کانادایی تعداد جام مصرف الکل با خطر متوسط را به سه تا شش نوشیدنی در هفته تغییر دادند که از دو نوشیدنی در روز برای زنان و سه نوشیدنی در روز برای مردان کاهش یافت. ایالات متحده اکنون محدودیت یک نوشیدنی در روز را برای زنان (یعنی ۱۲ اونس آبجو، پنج اونس شراب یا ۱.۵ اونس مشروبات الکلی) و دو نوشیدنی برای مردان توصیه می کند. پیام واضح است: احتمال آسیب با اولین قطره جین است. این تغییر اساسی در تفکر خبرساز شد. سپس دکتر خود من به من توصیه کرد که کم بنوشم. من مایل بودم، اما می‌خواستم بفهمم که با هر جرعه سوویگنون بلان دقیقاً چه چیزی را به خطر می‌اندازم. تیم استاکول روانشناس از دانشگاه ویکتوریا، مدیر سابق انستیتوی کانادایی تحقیقات مصرف مواد مخدر، که طی ۲۵ سال به تدوین دستورالعمل‌هایی برای این سه کشور کمک کرد، می‌گوید توصیه‌های بهداشتی قبلی برای جلوگیری از الکلی شدن افراد تصویب  شده است. مهم نیست که چگونه از بدن خود در برابر سرطان، بیماری کبد یا از دست دادن ماه ها یا حتی سال ها امید به زندگی محافظت می کنید. اکنون تعداد فزاینده ای از تحقیقات نشان می دهد که هرجرعه الکل احتمال مرگ زودهنگام را به دلایل مختلف افزایش می دهد. حدود نیمی از موارد بیماری کبد مربوط به نوشیدن الکل است. الکل نیز یک سرطان زا قوی است. این می تواند باعث سرطان شود زیرا در بدن تجزیه می شود و آسیب استالدئید ایجاد می کند که به می رساند. این آسیب می تواند منجر به حداقل هفت نوع سرطان شود. پانزده درصد از سرطان های سینه با الکل مرتبط است. و به گفته سازمان جهانی بهداشت، نیمی از سرطان های مرتبط با الکل در اروپا ناشی از نوشیدن "سبک" یا "متوسط" است. به نظر می رسد که این خطرات شواهدی از مزایای قلبی عروقی الکل را خنثی می کند، اما زمانی که محققان مطالعات دقیق تری انجام دادند، تضعیف شد. تئوری عشق به قلب بر اساس این یافته بود که مصرف کنندگان متوسط الکل از سلامت قلبی عروقی بهتری نسبت به افراد غیر الکلی (کم) و افرادی که الکل زیاد الکل می نوشند (مصرف های زیاد الکل) برخوردار بودند. اما این مطالعات شامل تمام افرادی بود که مشروب نمی‌نوشیدند، از جمله کسانی که به دلیل مشکلات مصرف مواد یا بیماری آن را ترک کرده بودند. در نتیجه، افراد «پرهیز» نسبتاً ناسالم به نظر می‌رسند و نوشیدنی‌های «معتدل»، که بسیاری از آنها ورزش می‌کنند و خوب غذا می‌خورند، ظاهر بسیار خوبی دارند. سارا هارتز روانپزشک از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس می گوید: «مسئله اساسی این است که چه کسی در گروه مقایسه قرار دارد. در سال ۲۰۱۸، زمانی که هارتز و همکارانش هزاران مصرف کننده متوسط و بسیار سبک (یک یا دو نوشیدنی در هفته) را مقایسه کردند، مزایای مصرف متوسط اساساً از بین رفت. مطالعات دیگر نتایج مشابهی یافته اند. تا سال ۲۰۲۲، فدراسیون جهانی قلب اعلام کرد که الکل از مردم محافظت نمی کند. با این حال، افزایش خطر برای کاربران سبک و متوسط باید در زمینه در نظر گرفته شود. دستورالعمل های کانادا تخمین می زند که یک مرگ زودرس اضافی از هر ۱۰۰۰ را می توان به الکل نسبت داد برای کسانی که دو نوشیدنی در هفته می نوشند. این خطر در میان افرادی که شش نوشیدنی در هفته می نوشند به یک نفر از هر ۱۰۰ می رسد. مردم هر روز ریسک های مشابهی را انجام می دهند. احتمال مرگ مادام العمر در تصادف رانندگی یک در ۹۳ است، با این حال هنوز رانندگی می کنیم. ما بیکن می خوریم. ما حتی چتربازی هم انجام می دهیم. هارتز می‌گوید: «ما آن کارها را انتخاب می‌کنیم، زیرا می‌خواهیم آنها را با وجود خطرات شناخته شده انجام دهیم. "این جایی است که الکل باید جمع شود." این یک انتخاب شخصی است. (برای افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل، پرهیز از مصرف الکل یک گزینه است.) مردم مدت هاست که از الکل لذت می برند. من یکی از آنها هستم، اگرچه تعریف من از "متوسط" با دستورالعمل ها تغییر کرده است. من می دانم که شراب خوش خیم نیست و مصرف خود را به نصف کاهش داده ام. اما لیوان گاه به گاه برای من ریسکی است که ارزشش را دارد.

Source: SCIENTIFIC AMERICAN

Comments

Popular Posts