یک شرکت بیوتکنولوژی می گوید که سلول های تولید کننده دوپامین را در مغز افراد قرار می دهد

[BlueRock Therapeutics]، یک شرکت بیوتکنولوژی، اخیراً نتایج آزمایش محوری یک درمان با سلول های بنیادی برای بیماری پارکینسون را اعلام کرد. در این کارآزمایی، نورون‌های تولیدکننده دوپامین رشد یافته در آزمایشگاه با جراحی در مغز 12 فرد مبتلا به بیماری پارکینسون متوسط تا پیشرفته کاشته شدند.

به نظر می رسد درمان با سلول های بنیادی تاکنون بی خطر بوده و هیچ عارضه جانبی جدی گزارش نشده است. علاوه بر این، برخی از بیماران پس از دریافت ایمپلنت بهبود علائم حرکتی را نشان دادند. نورون‌های جدید از سلول‌های بنیادی جنینی انسان، در اصل از جنین‌هایی که از طریق روش‌های لقاح آزمایشگاهی (IVF) ایجاد شده‌اند، ساخته شده‌اند.

سلول های کاشته شده برای جایگزینی نورون های تولید کننده دوپامین که در بیماری پارکینسون از بین می روند، در نظر گرفته شده است. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که برای کنترل حرکت مهم است و سطوح پایین آن باعث علائم حرکتی پارکینسون می شود. هدف از درمان سلول های بنیادی با جایگزینی برخی از نورون های آسیب دیده، بازگرداندن سطوح طبیعی دوپامین و کاهش علائم است.

این آزمایش کوچک یکی از بزرگترین و پرهزینه ترین آزمایشات تا به امروز در زمینه درمان با استفاده از سلول های بنیادی جنینی است. درمان با سلول های بنیادی به دلیل بحث های اخلاقی در مورد استفاده از سلول های بنیادی جنینی مدت هاست بحث برانگیز بوده است. با این حال، اگر اثربخشی آن ثابت شود، نوید زیادی برای پزشکی احیا کننده دارد.

نتایج حاصل از این کارآزمایی ایمنی فاز 1 نقطه عطف مهمی است، اگرچه آزمایش‌های بالینی بزرگ‌تری هنوز مورد نیاز است. اگر آزمایشات بیشتر ایمنی و اثربخشی درمان را تأیید کند، در نهایت می‌تواند به یک گزینه جدید درمانی مهم برای بیماری پارکینسون تبدیل شود. در حال حاضر، داروها و تحریک عمیق مغز می توانند به مدیریت علائم کمک کنند، اما هیچ درمان اصلاح کننده بیماری وجود ندارد که بتواند تخریب عصبی را کند کند.

Comments

Popular Posts