هوش مصنوعی در حال پختن است، اما زیاده روی نکنید


گزارش های مربوط به مرگ قریب الوقوع هوش مصنوعی بسیار اغراق آمیز است. ما نیازی نداریم که حباب را بیرون بیاوریم یا از نآمیدی فزاینده عمومی نسبت به این فناوری بترسیم. قابلیت های آن به تازگی آغاز شده است. هوش مصنوعی اخیراً در معرض دید عموم قرار گرفته است. وقتی که< اپن .ا .آی. چت جیءپی> را در نوامبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی کرد، افراد کمی در خارج از صنعت درباره مدل‌های زبان بزرگ شنیده بودند، چه رسد به اینکه از آن استفاده کنند. دو ماه بعد، تخمین زده شد که این محصول به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده است. یکی از تحلیلگران (یو بی اس) می نویسد: «در طی ۲۰ سال ورود به فضای اینترنت، ما نمی توانیم افزایش سریع تری را در یک برنامه اینترنتی مصرف کننده به یاد بیاوریم. سرمایه گذاران خطرپذیر بیش از ۴۰ میلیارد دلار به شرکت های هوش مصنوعی ریختند. تراشه‌ساز انویدیا شاهد افزایش قیمت سهام خود بود و برای مدت کوتاهی آن را به ارزش بازار تریلیون دلاری رساند و متا اعلام کرد که قصد دارد ۳۳ میلیارد دلار برای ایجاد ظرفیت هوش مصنوعی هزینه کند. در این زمینه، فریب خوردن و ادعاهای وحشیانه درباره آنچه که هوش مصنوعی انجام خواهد داد، آسان است. بسیاری از کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان سؤالات معقولی می‌پرسند: از دست دادن شغل و افزایش بهره‌وری پیش‌بینی‌شده کجاست؟ موارد استفاده قطعی چیست و چرا نمی توانیم آنها را ببینیم؟ این یک چیز است که مجذوب یک نسخه ی نمایشی محصول شوید، اما یک چیز دیگر این است که یک ابزار جدید را به طور مؤثر در جریان کاری خود ادغام کنید. بیایید کمی دیدگاه داشته باشیم. هوش مصنوعی مفید است. این اختراع و تولید دانش است: ویژگی تعیین کننده گونه ما، موتور تمدن و اساس اقتصاد. هوشمندی به زودی به یک کالای ارزان و فراگیر تبدیل خواهد شد. پیشرفت تکنولوژی در دهه های اخیر را در نظر بگیرید. در بیشتر دوران حرفه‌ای من، صنعت پردازش زبان طبیعی ء استفاده تکنولوژیکی از واژگان انسانی ء را یک رویا در نظر می‌گرفت. زبان برای ماشین ها بسیار پیچیده و پیچیده در نظر گرفته می شد. حتی سه سال پیش، مدل‌های بزرگ زبان، کلمات نامنسجمی تولید می‌کردند. امروزه، آنها می توانند حکمت اصیل را همتراز با نوشتن حرفه ای انسان تولید کنند. حتی سیستم های منبع باز ارزان قیمت نیز می توانند این کار را ماهرانه انجام دهند. این توسعه واقعی و عمیق است، نه تبلیغات سطحی. درس روشن است: هوش مصنوعی را نمی توان و نباید بر اساس آنچه امروز در دسترس عموم است مورد قضاوت قرار داد. در عوض ما باید آن را به طور عینی در دیکتاتورها ارزیابی کنیم ء داده های قابل تأیید، محاسبات، تکنیک های اثبات شده ء برای اندازه گیری توسعه آن. تحقیقات نشان داده است که قابلیت های سیستم های هوش مصنوعی مانند تولید زبان و تشخیص تصویر در سال های اخیر بسیار بهبود یافته است. بدون شک تمام مزایای این فناوری برای تحقق بخشیدن به زمان نیاز دارد. دهه‌ها طول کشید تا کارخانه‌ها موتورهای الکتریکی را پس از چرخ فلایویل‌ها و قرقره‌های دوران بخار بازسازی کنند. وقتی صحبت از استفاده از برق به میان می آید، لحظه ای از لامپ وجود نداشته است، و هوش مصنوعی نیز چنین نخواهد بود. این فناوری می‌تواند تقریباً هر شغلی را امروز بهبود بخشد، اما تصور مجدد و تغییر شکل کل تلاش‌های صنعتی یک شبه اتفاق نمی‌افتد. همانطور که ما آن آینده را در نظر می گیریم، باید مراقب باشیم که در مورد چیزها زیاد فکر نکنیم. تبلیغات بیش از حد می تواند به پیری آسیب برساند ء به ویژه برای مشاغل ء زیرا اقتصاد بین دوره های اشتیاق و سرخوردگی در نوسان است. من معتقدم هوش مصنوعی یکی از مهم ترین پیشرفت هایی خواهد بود که در قرن حاضر شاهد آن خواهیم بود. در یک چشم به هم زدن تمدن، ما در حال حاضر شاهد تکرار چیزهای اساسی مانند خلاقیت و استدلال انسان هستیم. با این حال، من همچنین می دانم که ما باید آینده آن را بدون هیچ گونه شکوفایی داستان به درستی توصیف کنیم. چرخه تبلیغات فقط اعتماد بلندمدت مصرف کننده و کسب و کار را تضعیف می کند. محققان و شرکت‌های جدی هوش مصنوعی نه می‌خواهند و نه به آن نیاز دارند. این را در نظر داشته باشید، و تصویر با هوش مصنوعی روشن می شود. بزرگنمایی کنید و برخی از جزئیات به پایان رسید. بزرگنمایی کنید و خواهید دید که در آستانه تغییر قابل توجهی هستیم.

آقای سلیمان مدیر عامل شرکت هوش مصنوعی و نویسنده کتاب موج آینده: فناوری، قدرت و معضل بزرگ قرن بیست و یکم است.
@liB : ترجمه 

Comments

Popular Posts