مغز افزار

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ارگانوئیدهای مغز، توده های سلول های مغز انسان که در یک ظرف رشد می کنند، می توانند به یک تراشه الکترونیکی متصل شوند و کارهای محاسباتی ساده ای را انجام دهند.

این مطالعه، که در مجله Nature منتشر شده است، توسط محققان دانشگاه بلومینگتون ایندیانا انجام شده است. آنها یک ارگانوئید مغزی را از سلول های بنیادی تولید کردند، آن را به یک تراشه کامپیوتری متصل کردند و راه اندازی خود را که به نام سافتورمغزیا است به یک ابزار هوش مصنوعی متصل کردند. آنها دریافتند که این سیستم ترکیبی می تواند اطلاعات را پردازش، یاد بگیرد و به خاطر بسپارد. حتی قادر به تشخیص ابتدایی گفتار خواهد بود.

این کار می تواند منجر به انواع بیوکمپیوترها شود که کارآمدتر از رایانه های معمولی هستند. دانشمندان ده ها سال است که در تلاش بوده اند کامپیوترهایی را بر اساس سیستم های زیستی پیشرفته بسازند. گوئو می گوید چنین رایانه هایی می توانند بر برخی از چالش های رایانه های مبتنی بر سیلیکون، مانند شاهرگ اطلاعاتی در پردازش داده ها غلبه کنند.

کامپیوترهای معمولی در برخورد با اعداد بسیار بهتر از مغز هستند، اما مغز انسان در پردازش اطلاعات پیچیده در حالی که انرژی نسبتا کمی مصرف می کند، بهتر است. گوئو می گوید: «این اولین نمایش استفاده از ارگانوئیدهای مغزی [برای محاسبات] است. امکانات ارگانوئیدها برای محاسبات زیستی در آینده هیجان انگیز است

نقد

این مطالعه یک پیشرفت مهم در زمینه محاسبات زیستی است این بیانگر آنستکه  ارگانوئیدهای مغزی می توانند برای انجام کارهای محاسباتی ساده ای مورد استفاده قرار گیرد  ، این مطالعه هنوز در مراحل اولیه است و چندین چالش وجود دارد که باید برطرف شوند.

یکی از چالش ها این است که دقت سیستم هنوز نسبتاً پایین است. در آزمایش تشخیص گفتار، سیستم به دقت حدود 78 درصد رسید، در حالی که شبکه های عصبی مصنوعی می توانند دقت 90 درصد یا بالاتر را به دست آورند.

چالش دیگر این است که تولید و نگهداری ارگانوئیدهای مغزی کار دشواری است..

با وجود این چالش ها، این مطالعه نشان می دهد که محاسبات زیستی پتانسیل زیادی دارد. با پیشرفت های بیشتر، ممکن است در نهایت شاهد رایانه هایی باشیم که از ارگانوئیدهای مغزی برای انجام کارهای پیچیده ای مانند تشخیص تصویر، ترجمه زبان و حتی تفکر خلاقانه استفاده می کنند.

آینده محاسبات زیستی

محاسبات زیستی پتانسیل زیادی برای تغییر نحوه عملکرد رایانه ها دارد می توانند کارآمدتر، انعطاف پذیرتر و خلاقانه تر از رایانه های معمولی باشند.

در اینجا چند نمونه از کاربردهای احتمالی محاسبات زیستی آورده شده است:

·         رایانه های زیستی می توانند برای پردازش داده های زیستی مانند تصاویر پزشکی و داده های ژنتیکی استفاده شوند.

·         رایانه های زیستی می توانند برای ایجاد وسایل پوشیدنی و سایر دستگاه های پزشکی هوشمند استفاده شوند.

·         رایانه های زیستی می توانند برای توسعه هوش مصنوعی قوی تر استفاده شوند.

محاسبات زیستی هنوز یک زمینه نوظهور است، اما پتانسیل زیادی برای تغییر آینده فناوری دارد.


Comments

Popular Posts