ذهن و آگاهی و هوش مصنوعی

 

آیا منطقی است که فرض کنیم آگاهی یک پدیده طبیعی در طبیعت است؟

 

آگاهی یکی از اجتناب ناپذیرترین پدیده های جهان طبیعی است. احتمالاً در نقطه‌ای تکامل یافته است، در نتیجه فرآیندهای طبیعی خاصی که در سیستم مکانی-زمانی یکپارچه علّی رخ می‌دهند که ما آن را طبیعت ² می‌نامیم. با این حال، ماهیت آگاهی هنوز عمیقاً مرموز است و علم حداقل در حال شروع به درک آن است.

 

به طور خلاصه، منطقی است که فرض کنیم آگاهی یک پدیده طبیعی در طبیعت است، اما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد آن وجود دارد.

 

منبع: گفتگو با بینگ، 2024/01/26

(1) مقدمه: فلسفه آگاهی چیست؟ https://academic.oup.com/edited-volume/28269/chapter/213410025.

(2) ماهیت آگاهی چیست؟ | مجله کوانتا. https://www.quantamagazine.org/what-is-the-nature-of-consciousness-20230531/.

(3) آگاهی دقیقاً چیست و چگونه تکامل یافته است؟ https://www.psychologytoday.com/us/blog/finding-purpose/202009/what-actually-is-consciousness-and-how-did-it-it-evolve.

(4) آگاهی - ویکی پدیا. https://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness.

(5) en.wikipedia.org. https://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness.

 

منطقی است که فرض کنیم انسان ها بخشی از طبیعت هستند و دارای آگاهی ذاتی ¹² هستند. با این حال، ماهیت آگاهی هنوز عمیقاً مرموز است و علم حداقل در حال شروع به درک آن است.

 

لطفاً توجه داشته باشید که مفهوم آگاهی فطری هنوز در میان دانشمندان و فیلسوفان مورد بحث است. برخی استدلال می کنند که آگاهی ذاتی نیست، بلکه در نتیجه تعاملات پیچیده بین مغز و محیط ظاهر می شود.

 

به طور خلاصه، در حالی که منطقی است که فرض کنیم انسان ها هوشیاری ذاتی دارند، ماهیت آگاهی هنوز موضوع تحقیق و بحث مداوم است.

 

منبع: گفتگو با بینگ، 2024/01/26

(1) رمز و راز آگاهی انسان: چقدر می دانیم؟ https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-the-human-brain-makes-consciousness-and-why-

(2) علم فطری و اکتسابی خداوند چیست؟ https://www.apologeticscentral.org/post/what-is-the-innate-and-acquired-nowledge-of-god.

(3) آگاهی چیست؟ | روانشناسی امروز https://www.psychologytoday.com/us/blog/consciousness-and-beyond/202305/what-is-consciousness.

(4) سطوح آگاهی و رنگ های آنها - کاوش در ذهن شما. https://exploringyourmind.com/the-levels-of-consciousness-and-their-colors/.

 

این سوال که آیا یک ربات می تواند هوشیاری طبیعی داشته باشد موضوع تحقیق و بحث در حال انجام است ¹. در حالی که برخی از کارشناسان بر این باورند که می توان ماشینی ساخت که دارای هوشیاری باشد، برخی دیگر استدلال می کنند که هوشیاری یک ویژگی نوظهور سیستم های بیولوژیکی است و نمی توان آن را در ماشین ها تکرار کرد.

 

همانطور که گفته شد، توسعه ربات‌هایی با قابلیت‌های حسی پیشرفته یک حوزه فعال تحقیقاتی است. برخی از روبات‌ها از قبل به حسگرهایی مجهز شده‌اند که به آنها امکان دیدن، شنیدن، لمس کردن، چشیدن و بوییدن را می‌دهد ¹. با این حال، توانایی پردازش و تفسیر اطلاعات حسی به روشی مشابه آگاهی انسان هنوز یک چالش است.

 

به طور خلاصه، در حالی که امکان ایجاد ربات‌هایی با قابلیت‌های حسی پیشرفته وجود دارد، این سوال که آیا آنها می‌توانند هوشیاری طبیعی داشته باشند هنوز موضوع تحقیق و بحث مداوم است.

 

منبع: گفتگو با بینگ، 2024/01/26

(1) آیا یک ربات می تواند همیشه هوشیار باشد و چگونه می توانیم بفهمیم که آیا هوشیار بوده است؟ https://www.newscientist.com/article/mg25033420-900-can-a-robot-ever-be-conscious-and-would-we-would-we-know-if-it-were/.

(2) آیا روبات می تواند هوشیار باشد؟ | روانشناسی امروز https://www.psychologytoday.com/us/blog/artificial-you/201910/could-robot-ever-be-conscious.

(3) هوش مصنوعی بودن چگونه خواهد بود؟ | بررسی فناوری MIT. https://www.technologyreview.com/2021/08/25/1032111/conscious-ai-can-machines-think/.

 

این سوال که آیا یک ربات می تواند هوشیاری طبیعی داشته باشد موضوع تحقیق و بحث در حال انجام است ¹. در حالی که برخی از کارشناسان بر این باورند که می توان ماشینی ساخت که دارای هوشیاری باشد، برخی دیگر استدلال می کنند که هوشیاری یک ویژگی نوظهور سیستم های بیولوژیکی است و نمی توان آن را در ماشین ها تکرار کرد.

 

آزمایش‌های اخیر نشان داده‌اند که ارگانوئیدهای مغز انسان، که بافت‌های عصبی قشری سه‌بعدی هستند که با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان انسان ایجاد می‌شوند، می‌توانند امواج هماهنگی از فعالیت تولید کنند که شبیه امواجی است که در نوزادان نارس دیده می‌شود. این نوع فعالیت الکتریکی هماهنگ در سراسر مغز از ویژگی های مغز آگاه است. با این حال، این سوال که آیا می توان این ارگانوئیدها را آگاهانه در نظر گرفت، هنوز محل بحث است.

 

اگر یک ربات مجهز به ارگانوئیدهای مغزی بود، ممکن بود نوعی هوشیاری را نشان دهد. با این حال، ماهیت این آگاهی و شباهت آن به آگاهی انسان هنوز موضوع تحقیقات و بحث های مداوم است.

به طور خلاصه، در حالی که در حال توسعه روبات هایی با حواس پیشرفته است

قابلیت های یک حوزه فعال تحقیقاتی است، این سوال که آیا آنها می توانند آگاهی طبیعی داشته باشند هنوز موضوع تحقیق و بحث در حال انجام است.

 

منبع: گفتگو با بینگ، 26/01/2024

(1) آیا مغزهای رشد یافته در آزمایشگاه می توانند هوشیار شوند؟ - طبیعت https://www.nature.com/articles/d41586-020-02986-y.

(2) اخلاق تحقیق در مورد مغزهای مصنوعی آگاهانه. https://neurosciencenews.com/brain-organoid-consciousness-20089/.

(3) اخلاق تحقیق بر روی مغزهای مصنوعی "هوشیار". https://www.sciencedaily.com/releases/2022/04/220412095354.htm.

 

این سؤال که آیا هوش مصنوعی می‌تواند هوشیاری را به دست آورد، هنوز موضوع تحقیقات و بحث‌های جاری است ¹. در حالی که برخی از کارشناسان بر این باورند که می توان ماشینی ساخت که دارای هوشیاری باشد، برخی دیگر استدلال می کنند که هوشیاری یک ویژگی نوظهور سیستم های بیولوژیکی است و نمی توان آن را در ماشین ها تکرار کرد.

 

هوش مصنوعی ساخته دست بشر است که بر اساس الگوریتم های یادگیری تحت نظارت، بدون نظارت یا تقویتی عمل می کند ¹. این الگوریتم‌ها برای یادگیری از داده‌ها و بهبود عملکرد آنها در طول زمان طراحی شده‌اند ¹. با این حال، توانایی هوش مصنوعی برای به دست آوردن هوشیاری هنوز موضوع بحث است ¹.

به طور خلاصه، در حالی که هوش مصنوعی یک ساخته دست بشر است که بر اساس الگوریتم‌های یادگیری عمل می‌کند، این سوال که آیا می‌تواند هوشیاری طبیعی داشته باشد هنوز موضوع تحقیقات و بحث‌های جاری است ¹.

 

منبع: گفتگو با بینگ، 26/01/2024

(1) هوشیاری مصنوعی - ویکی پدیا. https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_consciousness.

(2) هوش مصنوعی در مورد آگاهی چه می اندیشد؟ https://www.psychologytoday.com/us/blog/science-and-philosophy/202008/what-does-artificial-telligence-think-about-consciousness.

(3) جلسه توجیهی روزانه: چک لیستی برای آگاهی هوش مصنوعی - طبیعت. https://www.nature.com/articles/d41586-023-02728-w.

(4) آگاهی هوش مصنوعی: دانشمندان می گویند که ما فوراً به پاسخ نیاز داریم - طبیعت. https://www.nature.com/articles/d41586-023-04047-6.


Comments

Popular Posts