بیوتکنولوژی و سلامت

دانشمندان در حال یافتن سیگنال های طولانی مدت کووید در خون هستند. آنها می توانند منجر به درمان های جدید شوند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که نقص در بخش خاصی از سیستم ایمنی ممکن است ریشه برخی از موارد طولانی مدت کووید باشد.

برای بسیاری از مردم، کووید یک بیماری است که با افزایش و کاهش موارد ابتلا به زندگی ما وارد و خارج می شود. اما برای ده‌ها میلیون نفر دیگر، یک مورد کووید شروع یک بیماری مزمن و گاهی ناتوان‌کننده است که ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد. چه چیزی افراد مبتلا به کووید طولانی مدت را با افرادی که به آن مبتلا می شوند و بهبود می یابند متفاوت است؟ بر اساس یک مقاله جدید، بخشی از سیستم ایمنی که اغلب نادیده گرفته می شود، به طور غیر طبیعی در این افراد فعال است.

تیمی از محققان سوئیسی سطوح پروتئین را در نمونه های خون گرفته شده از بیمارانی که هرگز به کووید مبتلا نشده بودند، افرادی که از کووید بهبود یافته بودند و افرادی که برای مدت طولانی آلوده شده بودند، مقایسه کردند. اونور بومان، ایمونولوژیست از دانشگاه زوریخ و نویسنده این مطالعه می‌گوید: «ما می‌خواستیم بفهمیم چه چیزی باعث کووید طولانی‌مدت می‌شود، چه چیزی کووید طولانی‌مدت را فعال نگه می‌دارد.

دانشمندان دریافته اند که افراد مبتلا به کووید طولانی مدت تغییراتی را در مجموعه ای از پروتئین های دخیل در سیستم کمپلمان نشان می دهند که به سیستم ایمنی کمک می کند میکروب ها را از بین ببرد و بقایای سلولی را پاک کند. نتایج همان چیزی است که حداقل یک گروه دیگر یافته است.

هیچ یک از تحقیقات موجود ثابت نمی کند که این تغییرات باعث بیماری می شود. آران سینگنایگام، متخصص طب تنفسی که در کالج امپریال لندن در مورد عفونت های ریوی مطالعه می کند، می گوید: اما آنها با کمک به پزشکان در انتخاب بهترین افراد برای آزمایش داروهای خاص، راه جدیدی برای کشف درمان ها ارائه می دهند. بنابراین ما کاملاً ناامید هستیم و این یک مشکل بزرگ است

محققان با بررسی سطح بیش از 6500 پروتئین در خون 113 نفر که آزمایش SARS-CoV-2 مثبت داشتند و 39 نفری که هرگز آلوده نشده بودند، شروع کردند. شش ماه بعد نمونه خون جدیدی گرفتند. تا آن زمان، 73 نفر که مبتلا شده بودند بهبود یافته بودند و 40 نفر به کووید طولانی مدت مبتلا بودند. بسیاری از پروتئین های افزایش یافته در افراد مبتلا به کووید طولانی مدت در افرادی که از کووید شدید بهبود یافته بودند نیز افزایش یافت. اما نشانگرهایی که مختص گروه‌های کووید طولانی مدت بودند، به فعال شدن غیرعادی سیستم کمپلمان اشاره کردند.

سیستم مکمل چیست؟ سوال خوبی بود. بویمن می‌گوید: «ما هرگز به‌عنوان غیرایمونولوژیست در مورد آن چیزی نمی‌شنویم. اما نقش حیاتی در دفاع از بدن در برابر میکروارگانیسم ها دارد. سیستم کمپلمان متشکل از بیش از 30 پروتئین تولید شده توسط کبد است که در جریان خون حرکت می کند و به عنوان یک سیستم نظارتی ایمنی عمل می کند. فعال شدن سیستم کمپلمان مجموعه‌ای از واکنش‌ها را آغاز می‌کند که سلول‌های ایمنی را به محل عفونت جذب می‌کند، پاتوژن‌ها را برای نابودی پرچم‌گذاری می‌کند یا حتی با سوراخ کردن میکروب‌ها را از بین می‌برد. این سیستم همانطور که از نامش پیداست مکمل فعالیت آنتی بادی هاست. اما وقتی تجزیه می شود، می تواند باعث التهاب و آسیب گسترده به سلول ها و رگ های خونی شود

بویمن می‌گوید زمانی که نتایج به فعال‌سازی غیرعادی سیستم کمپلمان به‌عنوان ویژگی متمایز کووید طولانی‌مدت اشاره کرد، "ما ناگهان گفتیم: "اوه، این بسیار منطقی است." "سیستم کمپلمان بسیار مرکزی است، نه تنها با سیستم ایمنی ارتباط برقرار می کند، بلکه با سیستم لخته شدن خون نیز ارتباط برقرار می کند - با سلول های اندوتلیال، با پلاکت ها، با گلبول های قرمز خون، و با تمام اندام ها. رودخانه." این ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از محققان لخته های کوچکی را در افراد مبتلا به این بیماری پیدا کرده اند.

چرا سیستم کمپلمان ممکن است پس از عفونت کووید خراب شود، مشخص نیست. تیموتی هنریش، ایمونولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، می‌گوید: «برای من، وقتی شما فعال‌سازی مکمل را به این شکل می‌بینید، نشان می‌دهد که شما یک عفونت مداوم دارید. آن ویروس باقیمانده می تواند سیستم کمپلمان را فعال نگه دارد. یا آسیب بافتی طولانی مدت ممکن است سیستم را درگیر نگه دارد. یا شاید کاملاً چیز دیگری است. هنریش می گوید: «مشکل اساسی ما در حال حاضر با تحقیقات طولانی مدت کووید این است که ما ارتباطات زیادی داریم، اما دلایل اثبات شده زیادی نداریم.

 

یک نبرد طولانی مدت بر سر کووید در کودکان وجود دارد

 

در حالی که به طور بالقوه میلیون ها کودک از این بیماری مرموز رنج می برند، محققان هنوز در مورد اینکه این مشکل بزرگ است بحث می کنند.

این تنها مقاله ای نیست که به عدم سازماندهی تکمیلی به عنوان یک ویژگی طولانی مدت کووید اشاره می کند. در ماه اکتبر، پل مورگان، ایمونولوژیست در دانشکده پزشکی دانشگاه کاردیف، و همکارانش تحقیقاتی را منتشر کردند - که هنوز مورد بازبینی همتایان قرار نگرفته است - که همچنین سطوح پروتئین مکمل غیرطبیعی را در افراد مبتلا به کووید طولانی مدت نشان داد. گروه آنها قادر به پیگیری بیماران در طول زمان، از کووید حاد تا توسعه طولانی مدت کووید، نبود. هر دو گروه مجموعه‌ای از نشانگرها را شناسایی کردند که به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌کننده کووید طولانی مدت هستند، اگرچه نشانگرهای مشابهی ندارند. Singanayagam تردید دارد که هر یک از این نشانگرها می توانند تشخیص قطعی را ارائه دهند.

اما اگر سیستم تکمیلی مقصر برخی از علائم کووید طولانی، ممکن است راه حلی وجود داشته باشد. شرکت‌ها از قبل داروهایی برای مسدود کردن فعال‌سازی سیستم دارند. آنها برای درمان برخی از بیماری های ژنتیکی و خودایمنی نادر تایید شده اند. برخی از این درمان‌ها قبلاً روی افراد مبتلا به کووید شدید آزمایش شده‌اند و نتایج متفاوتی نیز به همراه داشته است. مورگان می‌گوید، اما این می‌تواند به این دلیل باشد که محققان راهی برای گنجاندن تنها افرادی که نشانه‌های اختلال در تنظیم مکمل دارند را نداشته‌اند. اگر شرکتی آزمایشی از این درمان‌ها را در افراد مبتلا به کووید طولانی‌مدت راه‌اندازی کند، می‌تواند از برخی از این نشانگرها برای ثبت نام افرادی که ممکن است بیشترین سود را ببرند استفاده کند. او می‌گوید: «درمان با داروهای ضد کمپلمان ممکن است واقعاً برای اولین بار به ما یک درمان مؤثر برای کووید طولانی مدت بدهد.» تیم مورگان قبلاً با شرکت هایی که این درمان ها را توسعه داده اند صحبت کرده اند.

اما حتی اگر این داروها موثر باشند - و این هنوز یک "اگر" بزرگ است - به احتمال زیاد برای همه موثر نیستند. Singanayagam می‌گوید کووید طولانی «مجموعه‌ای از شرایط ناهمگون است». "این مه مغزی، خستگی، درد قفسه سینه است - و بیماران مختلف درجات متفاوتی از هر یک از آنها دارند." در مطالعه مورگان، تنها حدود یک سوم تا نیمی از بیماران مبتلا به کووید طولانی، اختلال در تنظیم مکمل واضح و آشکار داشتند.

هنریش می گوید که این مقاله بینش های مهمی را ارائه می دهد. اما معمای آنچه باعث کووید طولانی می شود هنوز حل نشده است. او می‌گوید: «این یک پازل 1000 تکه‌ای است و شما یک لبه را تمام کردید. "این شروع خوبی است، اما این کل پازل نیست

Comments

Popular Posts