پیدایش شیعه در ایران

شیعه یکی از دو مذهب اصلی اسلام است که معتقد به امامت علی بن ابی‌طالب، پسرعموی و داماد محمد، پیامبر اسلام، به عنوان جانشین بلافصل اوست. شیعیان معتقدند که امامت یک مقام الهی است که از طریق نص به علی منتقل شده است.

پیدایش شیعه در ایران به قرن اول هجری قمری بازمی‌گردد. در این زمان، ایران بخشی از امپراتوری ساسانی بود. پس از مرگ محمد، مسلمانان در مورد جانشینی او دچار اختلاف شدند. اکثر مسلمانان، که بعدها به اهل سنت معروف شدند، ابوبکر را به عنوان خلیفه اول مسلمانان انتخاب کردند. اما برخی از مسلمانان، که بعدها به شیعه معروف شدند، معتقد بودند که علی باید خلیفه اول مسلمانان باشد.

در ایران، شیعه از طریق مهاجرت پیروان علی از عراق و سوریه به این کشور گسترش یافت. این مهاجران در شهرهایی مانند قم، کاشان و شیراز سکونت گزیدند و به تبلیغ مذهب شیعه پرداختند.

در قرن پنجم هجری قمری، شیعه در ایران به یک مذهب غالب تبدیل شد. این امر به دلیل عوامل مختلفی از جمله حمایت حاکمان صفوی از شیعه، مهاجرت شیعیان از عراق و سوریه به ایران و تبلیغ مذهب شیعه توسط علمای شیعه بود.

امروزه، شیعه مذهب اکثریت مردم ایران است.

عوامل پیدایش شیعه در ایران

عوامل مختلفی در پیدایش شیعه در ایران نقش داشتند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهاجرت پیروان علی از عراق و سوریه به ایراناین مهاجران در شهرهایی مانند قم، کاشان و شیراز سکونت گزیدند و به تبلیغ مذهب شیعه پرداختند.
  • حمایت حاکمان صفوی از شیعهشاهان صفوی از شیعه حمایت می‌کردند و این امر به گسترش شیعه در ایران کمک کرد.
  • مهاجرت شیعیان از عراق و سوریه به ایراندر قرن‌های گذشته، شیعیان زیادی از عراق و سوریه به ایران مهاجرت کردند. این امر به افزایش جمعیت شیعیان در ایران کمک کرد.
  • تبلیغ مذهب شیعه توسط علمای شیعهعلمای شیعه در ایران نقش مهمی در گسترش شیعه ایفا کردند. آنها به تبلیغ مذهب شیعه در میان مردم پرداختند و به پاسخگویی به شبهات مخالفان شیعه پرداختند.

نتیجه‌گیری

شیعه در ایران یک مذهب با قدمت طولانی است. این مذهب از طریق مهاجرت پیروان علی از عراق و سوریه به ایران گسترش یافت و در قرن پنجم هجری قمری به یک مذهب غالب تبدیل شد. عوامل مختلفی از جمله حمایت حاکمان صفوی از شیعه، مهاجرت شیعیان از عراق و سوریه به ایران و تبلیغ مذهب شیعه توسط علمای شیعه در گسترش شیعه در ایران نقش داشتند.

 

شیعه و سنی دو مذهب اصلی اسلام هستند که در مورد جانشینی محمد، پیامبر اسلام، پس از مرگ او اختلاف نظر دارند. شیعیان معتقدند که علی بن ابی‌طالب، پسرعموی و داماد محمد، جانشین بلافصل او بوده است، در حالی که اهل سنت معتقدند که ابوبکر، یکی از صحابه محمد، اولین خلیفه مسلمانان بوده است.

علاوه بر این اختلاف نظر اصلی، شیعه و سنی در برخی دیگر از مسائل مذهبی نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند. از جمله این مسائل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد



  • امامتشیعیان معتقدند که امامت یک مقام الهی است که از طریق نص به علی منتقل شده است. در مقابل، اهل سنت معتقدند که امامت یک مقام انتخابی است.
  • صحابهشیعیان معتقدند که برخی از صحابه محمد مرتکب گناه شده‌اند. در مقابل، اهل سنت معتقدند که همه صحابه محمد عادل و امین بوده‌اند.
  • قدرتشیعیان معتقدند که فقهای شیعه حق دارند در امور سیاسی و اجتماعی دخالت کنند. در مقابل، اهل سنت معتقدند که این حق فقط متعلق به حاکمان مسلمان است.

البته، لازم به ذکر است که این تفاوت‌ها تنها به صورت کلی بیان شده‌اند و در عمل، ممکن است اختلافات بین شیعه و سنی در موارد خاص متفاوت باشد.

 

  

Comments

Popular Posts