نئاندرتال ها و دنیسوواها

نئاندرتال ها و دنیسوواها دو تا از نزدیک ترین اجداد به انسان مدرن هستند. آنها به قدری شبیه ما بودند که حتی برای هزاران سال با انسان ها تلاقی کردند، زمانی که این سه در مناطق خاصی در زمان و مکان همپوشانی داشتند.

 در اینجا چند تفاوت بین این دو انسان وجود دارد::


شکل ظاهری: نئاندرتال ها نسبت به انسان های امروزی قوی تر بودند، جمجمه های مغز بزرگتر و برجستگی های برجسته تری داشتند. جمجمه های دنیسووا هم از انسان ها و هم از نئاندرتال ها پهن تر بودند و صورتشان بیشتر از انسان ها بیرون زده بود، اما نه به اندازه نئاندرتال ها.

پراکندگی جغرافیایی: نئاندرتال ها برای اولین بار در قرن نوزدهم در بلژیک کشف شدند و در سراسر اروپا، آسیای مرکزی و خاورمیانه یافت شدند. اخیراً دنیسوواها در غار دنیسووا در روسیه کشف شده اند و در تبت نیز یافت شده اند.

سوابق فسیلی: فسیل های نئاندرتال بیشتر از دنیسوواها هستند، که کمیاب هستند و به تعداد انگشت شماری از فسیل هایی که با تجزیه و تحلیل DNA تایید شده است دنیسووا هستند، محدود می شوند و اسکلت های کامل هنوز گم شده اند.

مواد ژنتیکی: تحقیقات ژنتیکی روی انسان‌هایی که امروزه زندگی می‌کنند نشان می‌دهد که شرق آسیا هنوز DNA دنیسووا را دارند، در حالی که DNA نئاندرتال در تمام جمعیت‌های خارج از آفریقا وجود دارد.


Comments

Popular Posts