مردم
شروع به اعتماد بیشتربهوش مصنوعی کرده اند
بر اساس یک
نظرسنجی یک ساله از افرادی که در ایالات متحده زندگی می کنند، ما بیشتر به مدل های
هوش مصنوعی اعتماد داریم. مایرا چنگ از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا و همکارانش
داده ها را در پلتفرم crowdsourcing Prolific
جمع آوری کردند. بین ماه مه 2023 و آگوست 2024، تقریباً 1000 شرکتکننده در ماه
پرسشنامههای محققان را تکمیل میکردند، اگرچه - به دلیل مشکلات فنی با پلتفرم -
تنها 12 ماه داده در طول دوره مطالعه 16 ماهه جمعآوری شد. شرکتکنندگان که در سطح
ملی نماینده جمعیت ایالات متحده بودند، ابتدا باید به یک سوال باز پاسخ میدادند:
«بهترین استعاره برای چگونگی عملکرد هوش مصنوعی چیست؟» چنگ میگوید: «تعبیرهای
مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارد، و ما تصمیم گرفتیم استعارهها را بررسی کنیم، زیرا
استعارهها راه خوبی برای استفاده از افکار ضمنی مردم هستند. سپس از شرکتکنندگان
پرسیده شد که از چه ابزارهایی شنیدهاند یا خودشان از آنها استفاده کردهاند،
همراه با سؤالاتی که اعتماد آنها به هوش مصنوعی را بررسی میکند. تجزیه و تحلیل
نشان داد که استعاره های برانگیخته شده توسط شرکت کنندگان در مطالعه در 20 گروه از
تصاویر غالب قرار می گیرند. حدود 10 درصد از شرکت کنندگان به هوش مصنوعی به عنوان
ابزاری مانند چاقوی ارتش سوئیس یا ماشین حساب اشاره کردند، 10 درصد دیگر به عنوان
مغزی که قادر به استدلال و منطق است، و همین درصد آن را با یک موتور جستجوی
قدرتمند مقایسه کردند. 4 درصد دیگر از پاسخ دهندگان آن را با یک جن مقایسه کردند.
و حدود 1 نفر از هر 200 نفر - که هنوز در جمعیت عمومی ایالات متحده است که میلیون
ها نفر است - آن را با یک دزد برابر می دانند. چنگ می گوید: «استعاره جن به طور
نامتناسبی در میان جمعیت های مختلف نمایش داده شد. رواج آن استعاره، و همچنین
استعاره دزد بودن هوش مصنوعی، برای من تعجب آور بود.» پاسخهایی مانند این نشان میدهد
که شرکتکنندگان هوش مصنوعی را غیر ماشینی میدانند – آنها آن را انسانی میکنند.
همانطور که محققان در طول زمان ادراکات را دنبال کردند، آنها همچنین متوجه افزایش
این انسانیسازی سیستمهای هوش مصنوعی شدند. نسبت افرادی که هوش مصنوعی را انسانی
کردند در طی 12 ماه مورد مطالعه یک سوم افزایش یافت (arXiv, doi.org/n6sc). چنگ می گوید: «ما در
داده هایمان چیزهای زیادی می بینیم که تحت تأثیر گفتمان فرهنگی است. روشی که هوش
مصنوعی به طور کلی بازاریابی می شود و در مورد آن صحبت می شود قطعاً تأثیر دارد. اینکه
آیا فردی از هوش مصنوعی استفاده میکند یا نه، درک آنها از قابلیتهای آن تغییر
کرده است: فراوانی استفاده بزرگترین پیشبینیکننده اطمینان بود و تمایل به
استفاده از هوش مصنوعی بزرگترین پیشبینیکننده اطمینان در آینده بود. کیت دولین
از کالج کینگ لندن میگوید: «یافتهها غریزه قوی ما را برای تعامل اجتماعی و مثبت
با سیستمهایی که نشانههایی از رفتار انسانمانند را نشان میدهند، نشان میدهد.
این نشان میدهد که شرکتهای فناوری با راهاندازی مدلهای خود بهگونهای که به
شکلی اول شخص به آنها پاسخ میدهند، به مزایایی دست یافتهاند، گویی که آنها
دوستان جذاب و مفید ما هستند.»
source: new scientist
Comments
Post a Comment