هوش
مصنوعی میتواند رانندگان کامیون را بیدار نگه دارد
اواخر شبی در
ژوئن ۲۰۲۱، یک
راننده کامیون تانکر با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در آزادراه رد مانتین فینیکس،
انبوهی از خودروهای متوقف شده را زیر گرفت و ردی از فلز و اجساد تکه تکه شده از
خود به جا گذاشت. چهار نفر کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شدند. هیئت ملی ایمنی حمل و نقل
اعلام کرد که راننده پشت فرمان خوابش برده بود. تصادفات جادهای ناشی از خستگی غیرمعمول
نیستند. در همان سال، یک راننده اتوبوس گریهاوند هنگام رانندگی در شب در خارج از یک
ایستگاه کامیون در ایلینوی تصادف کرد و سه نفر از مسافرانش را کشت. در سال ۲۰۱۶، آکادمی ملی علوم تخمین زد که از هر ۵ تصادف مرگبار مربوط به یک کامیون یا
اتوبوس بزرگ، ۱ مورد میتواند مربوط به تصادف باشد. این تأثیر وخیم است. در سالهای
۲۰۱۹-۲۰۲۱، بیش از ۲۰۰ تصادف مرگبار در سراسر ایالات متحده
رخ داده است. ابزارهای هوش مصنوعی در حال ظهور هستند که میتوانند احتمال چنین فجایعی
را کاهش دهند. سام سارا، یک شرکت مستقر در سانفرانسیسکو، یکی از چندین فروشندهای
است که اکنون دوربینهای مجهز به هوش مصنوعی را ارائه میدهد که درون کابین کامیونها
قرار میگیرند تا حرکات پلک، موقعیت سر و سایر نشانههای هوشیاری راننده را ردیابی
کنند. این دوربینها در صورت وجود عوامل خطر، هشدارهایی صادر میکنند. این سیستمها
به سرعت در حال بهبود هستند. Lytx
مستقر در سن دیگو، پلتفرم نظارت بر دوربین داخل کابین خود را با امتیازدهی ریسک
خستگی در زمان واقعی ارتقا داده است که مشاهدات داخل کابین را با دادههای جادهای
جمعآوریشده از میلیاردها مایل رانندگی ترکیب میکند. علیرغم وعده جادههای امنتر،
اتحادیه با این نوآوریها مخالف است. در سال 2023، اتحادیه با شرکتهای بزرگ حمل و
نقل کامیون مانند United
Parcel Service
در مورد ممنوعیت قراردادی دوربینهای رو به راننده - فناوری اساسی مورد نیاز برای
تشخیص علائم خستگی - مذاکره کرد. اتحادیه اعلام کرد: "اگر UPS در قرارداد جدید بر دوربینهای رو به راننده
اصرار داشته باشد، اتحادیه پس از 31 ژوئیه هیچ بستهای را جابجا نخواهد کرد."
موضع آنها بر اساس این استدلال فرعی است که چنین فناوری نظارتی در محل کار غیرضروری
است. آنچه نگرانکننده است، حمایت هیئت ملی روابط کار از موضع اتحادیه است. در یک
پرونده مربوط به سال ۲۰۲۲، یک راننده توسط سرپرست خود به دلیل پوشاندن دوربین رو به راننده
توبیخ شد. در آن زمان، مشاور عمومی NLRB
در ماه اکتبر یادداشتی صادر کرد که استدلال میکرد چنین دستگاههای نظارتی، حتی
اگر در درجه اول برای اهداف ایمنی باشند، میتوانند حقوق کارمندان را تحت بخش ۷ قانون ملی روابط کار، که از فعالیتهای
سازماندهی محافظت میکند، نقض کنند. NLRB
حکم داد که ارتباط سرپرست «نفوذ نظارتی غیرقانونی» است. در تئوری، Atruckingcom میتواند از دوربینهای
رو به رودخانه برای اهداف ضد اتحادیهای استفاده کند. اما سیاست این شرکت در مورد
نظارت ایمنی، برخورد جداگانهای را از نظارت ضد اتحادیهای میطلبد. در سال ۲۰۲۴، دادگاه تجدیدنظر حوزه قضایی ایالات
متحده برای ناحیه کلمبیا این تمایز را به رسمیت شناخت و از اجرای حکم NLRB خودداری کرد. حمل و نقل کامیونی یک تجارت
خطرناک است. NLRB میتواند با حمایت از
استدلال حوزه قضایی واشنگتن دی سی برای تسهیل گسترش فناوری تشخیص ریسک مبتنی بر هوش
مصنوعی، به ایمنتر شدن جادهها کمک کند. تهدید رانندگی عمومی از نگرانیهای مربوط
به حریم خصوصی رانندگان کامیون خوابآلود بیشتر است. هیئت ملی رانندگان باید در
برابر مخالفان مقاومت کند و به شرکتها اجازه دهد خستگی راننده را قبل از اینکه
منجر به مرگ شود، تشخیص دهند.
مقاله از: آقای
مکگیلیس سردبیر اقتصادی سیتی ژورنال است.
Comments
Post a Comment